Oslavy koněspřežky

V sobotu 22. srpna 2015 se na počest a připomínku 190ti letého výročí od stavby první železniční dráhy na českém území, tzv. koněspřežky, konaly oslavy ve Výhni, Bujanově, Kerschbaumu a na kaplickém vlakovém nádraží. České dráhy připravili ve spolupráci s obcemi na koněspřežce celodenní zajímavý program.


Oslavy koněspřežky
KIC Kaplice 24.8.2015 4862x Reportáže

Město Kaplice se na těchto oslavách rovněž podílelo. A to dokonce prostřednictvím hrané scénky, která připomínala slavnostní okamžik výkopu ve Výhni u Netřebic. Ten se udál v létě v roce 1825 a zúčastnil se ho stavitel dráhy František Antonín Gerstner (v podání ředitele KIC Kaplice Mgr. Stanislava Trse). Hosté z rakouského Kerschbaumu přivezli na ukázku původní lopatu, jenž byla před 190 lety na výkop použita (dodnes je vystavena v místním muzeu). 

Za vznikem trati stála potřeba přepravovat po souši sůl z hornorakouské Solní komory do Čech. Realizace projektu se ujal zmíněný František Antonín Gerstner, syn Františka Josefa Gerstnera, jenž dráhu původně navrhl. Privilegium ke stavbě a provozu „železné silnice“ z Českých Budějovic do Lince na dobu padesát let získal roku 1824. Toto privilegium postoupil Gerstner na jaře roku 1825 C.K. první privilegované železniční společnosti, která ho pověřila stavbou dráhy jako stavbyvedoucího. V létě 1825 byla zahájena stavba 64 km dlouhého úseku z Budějovic do Kerschbaumu. A již v září 1827 mohl být zahájen zkušení provoz mezi Budějovicemi a Leopoldschlagem. O rok později, 30. září 1828 začal provoz veřejné  dopravy (nejprve jen nákladní.)

Oslavy připomněly nejen historii této dráhy, ale potěšily oko diváků také pestrým defilé lokomotiv, z nichž ta nejstarší - lokomotiva Štokr patří do rodiny parních lokomotiv. K vidění byly motorové lokomtivy Sergej a Čmelák, elektrické Modrá laminátka, Eso a Railjet.

 


    Majáles 2015

    Majáles 2015

    Dne 30. 4. 2015 jsem se v 11 hodin s ostatními členy studentské posádky z Gymnázia, Obchodní ...

    Reportáže