Používáním těchto stránek souhlasíte s ukládáním souborů cookies na vašem zařízení.

Testování elektromobilu

Elektromobil, který se v současnosti začíná objevovat stále častěji na silnicích jako alternativa k automobilům se spalovacími motory, je ve skutečnosti téměř o polovinu století starším lidským vynálezem než právě vůz se spalovacím motorem.


Testování elektromobilu
KIC Kaplice 3.7.2018 3042x Reportáže

V Holandsku a v Itálii jezdily elektromobily už ve 30. letech 19. století. V Čechách sestrojil první elektromobil konstruktér František Křižík roku 1895, vůz byl poháněný elektromotorem o výkonu 3,6 kW na zadní nápravu. Ovládal se zprvu ruční směrovou pákou, později volantem. Brzdilo se i akcelerovalo prostřednictvím pedálů.
Pokud se dnes posadíte do elektromobilu nové doby, vzhled a technologie, materiály a design jsou odlišné, ale princip je v podstatě podobný. Zvláštní je pro nás, navyklé na hlasitý projev motorů, téměř bezhlučný chod těchto vozidel.
KIC Kaplice v těchto dnech testuje elektromobil SMART FORTWO ED, zapůjčený energetickou společností E.ON. Toto miniaturní dvoumístné vozidlo je pro své rozměry obratné hlavně pro cesty přes město, při parkování, ale i při jízdě na úzkých komunikacích, kterými je Kaplicko a Českokrumlovsko hojně protnuto. Ve srovnání s benzínovými a naftovými auty je provoz vozu na elektřinu levnější, ovšem je potřeba počítat s omezeným dojezdem, který se pohybuje kolem 100 až 120 km na jedno nabití. Dobíjí se ze zásuvky 230 V. Výkon motoru je 55 kW a vyvinout lze rychlost až 125 km/h. Uváděné zrychlení z 0 na 100 je necelých 5 sekund.
V KIC jsme využívali tohoto elegantního a úsporného vozidla po dobu jednoho měsíce. Velmi dobře posloužil při rozvážení propagace do širokého okolí, ať už na kulturní akce v měsíci červnu nebo s materiály k půjčovně kol a skútrů či galerii Krampus po penzionech celého Novohradska a Českokrumlovska. Své využití si našel i při pořádaných akcích...